понеділок, 12 березня 2012 р.

Model thinking: Моделі розподілу

Модель розподілу Шеллінга, модель Грановеттера,  модель Аплодування Стоячи (Standing Ovations)


Модель розподілу Шеллінга.
Запропонована у 1971 р. Томасом Шеллінгом.
Мікромотив знаходитись серед собі  подібних, призводить до загального розподілу (макроповедінка).
Світ складається з двох типів агентів, які знаходяться у клітинках дошки. Агенти випадково розподілені, частина клітинок порожня. Кожен агент має поріг - відсоток оточуючих його агентів іншого типу, якщо цей поріг  перевищено -  агент мігрує у вільну клітинку. Каскад переміщень завершується лише коли система стає дуже розподіленою.
Різні візуалізації розвитку подій можна отримати скориставшись NetLogo.
Результат цієї моделі в реальному житті:
Розподіл районів міста на бідні та багаті.  Заселення районів певними національностями.
Наприклад, карта Детройта. Сині точки - чорношкіре населення, червоні - населення з білою шкірою.

Модель Грановеттера.
Автор Mark Grannovetter.
Можна охарактеризувати як "Бо всі так роблять".
Є N осіб, в кожної є свій поріг T при якому вона приєднується до дій інших людей. Тобто, якщо поріг конкретної особи для виходу на мітинг 40 - потрібно 40 людей, для того щоб і ця людина теж вийшла на вулицю. Зрозуміло, що подія настане, якщо знайдуться особи, для яких поріг T=0. Чим більший розподіл порогів, а також, чим менша їх величина - тим більша кількість осіб буде задіяна.
Приклади: пограбування у Лондоні минулого року, Помаранчева революція, мітинги в Росії, ситуація в східних країнах.
Модель Аплодисментів стоячи (Standing Ovation)
Автори Scott E Page, John Miller. Запропонована у 2004 році. 
Є розширенням моделі Грановеттера.
Після закінчення вистави частина глядачів встає та аплодує стоячи. Тобто конкретний глядач має вирішити піднятися чи залишитись сидіти. 
Взагалі, на кількість  глядачів, які аплодують стоячи, впливають такі фактори:
  • покращення якості видовища - чим краща вистава, тим більше глядачів встане не задумуючись
  • низький поріг глядачів - тим простіше їм піднятись
  • різноманітність публіки - знайдеться більше людей, які а) високо оцінять виставу (якість видовища суб'єктивна оцінка, тому оцінки якості можуть суттєво різнитись)
  • залучення знаменитостей - якщо встала відома людина, решта спрямується за нею
  • великі групи - якщо добре знайомі  люди вважають цю виставу чудовою - решта приєднується 

Напрямки застосування:
  • колективні дії
  • успішність в навчанні
  • оновлення міст
  • фітнес та здоров'я 
  • онлайн-курси

Наступна лекція: Моделі агрегації (Aggregation).


Немає коментарів:

Дописати коментар